KALENDARZ IMPREZ

Poniedziałek, 30 Listopada 2020
Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
            01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

Aktualności

Klaster - aktywność naszą mocna stroną

  • 29-07-2013
- Największe sukcesy odnoszą organizacje, które powstały z potrzeby współpracy jej członków. Dynamika rozwoju takiej grupy jest olbrzymia – przekonuje Krzysztof Staszewski, prezes Stowarzyszenia „Pro Carpathia”, organizacji pełniącej funkcję animatora Klastra Podkarpackie Smaki. – Po kilku miesiącach od rozpoczęcia działalności w klastrze zrzesza się już 27 podmiotów. A wszyscy nowi członkowie muszą być wcześniej zaakceptowani przez Radę Klastra, która szczegółowo analizuje składane wnioski - dodaje.

W teorii, tworząc każdy nowy klaster, projektuje się jego struktury i szuka chętnych do współpracy w przygotowanych wcześniej ramach. Jednak w przypadku, gdy sposobem tworzenia klastra jest metoda oddolna aktywności struktury, to cele dość szybko ewoluują. - Budowę klastra rozpoczęliśmy od analizy potrzeb i możliwości lokalnych podmiotów gospodarczych. Jednak gdy pojawiła się grupa przedsiębiorców, co istotne, znających się dobrze od lat, wiele pomysłów przechodzi szybko w fazę realizacji – mówi prezes Staszewski.
Pierwszym mocnym akordem w działalności klastra był udział w kwietniu br. blisko połowy jego członków w Targach Produktów Regionalnych „Regionalia" w Warszawie, w wydarzeniu promującym szeroko pojętą tradycyjną i ekologiczną żywność. Targi miały za zadanie prezentację lokalnych producentów żywności z całego kraju, posługujących się ekologicznymi, naturalnymi bądź tradycyjnymi sposobami i technologiami wytwarzania. Trzeba też przyznać, że zgrupowani w tzw. „wyspie” podkarpaccy producenci wyróżniali się pozytywnie wśród setek innych masarzy, piekarzy, serowarów rozsianych po całej hali.

Kolejny pomysł to udział we wrześniu br. w „Alpejsko-Karpackim Forum Współpracy” w Rzeszowie oraz w październiku w Międzynarodowych Targach Żywności Ekologicznej i Tradycyjnej NATURA FOOD w Łodzi. Wszystkie te działania pod szyldem „Podkarpackie Smaki”. Przygotowywany jest także wyjazd studyjny dla branży mleczarskiej i przetwórstwa mięsnego do północnych Włoch.

- Klaster nie powstaje dlatego, że grupa przypadkowych ludzi wymyśliła takie przedsięwzięcie. Jego struktury budowane są w oparciu o związki formalne, oparte na zaufaniu – wyjaśnia prezes Staszewski. – Jego siłę aktywną tworzą najczęściej przedstawiciele firm, które sprostały już konkurencji na rynku lokalnym, ale poszukują strategii organicznego rozwoju i możliwości szerszej ekspansji. Klaster jest właśnie najlepszym sposobem na wzmocnienie tego impetu.

Krzysztof Zieliński
BIURO PROJEKTU: STOWARZYSZENIE NA RZECZ ROZWOJU I PROMOCJI PODKARPACIA PRO CARPATHIA UL. RYNEK 16 35-064 RZESZÓW
Polityka prywatności
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ
PROJECT SUPPORTED BY A GRANT FROM SWITZERLAND THROUGH THE SWISS CONTRIBUTION TO THE ENLARGED EUROPEAN UNION