Aktualności

Polacy najbardziej lubią gryczaną

  • 03-09-2013
Polacy spośród wielu rodzajów kasz najchętniej wybierają kaszę gryczaną. Blisko ¾ respondentów wskazało na nią w ogólnopolskim badaniu przeprowadzonym na potrzeby kampanii „Lubię kaszę - kasza na stół, na zdrowie, na co dzień".

Jak wynika z badań to kasza gryczana gości najczęściej na polskich stołach (73% wskazań ogółem), dystansując wszystkie inne rodzaje kaszy. Drugą najczęściej wybieraną jest kasza jęczmienna (57%), a trzecią kasza manna (32%) . Na kolejnych miejscach znalazły się kasza: kuskus (20%), jaglana (14%) i owsiana (9%). Kasza gryczana jest preferowana bardziej przez mężczyzn (76%) niż kobiety (70%), natomiast kaszę jęczmienną częściej wybierają kobiety (61 %, a mężczyźni - 52 %). Te dwa rodzaje kasz są najbardziej lubiane przez osoby w wieku powyżej 55 lat. Młodzi ludzie, w wieku 15-24 lata, chętnie sięgają także po kaszę mannę i kuskus.

- Zarówno kasza gryczana, jak i jęczmienna są źródłem cennych składników odżywczych i mineralnych. Kasza gryczana, w porównaniu do pozostałych kasz, zawiera najwięcej magnezu, potasu oraz cynku. Dodatkowo zawiera białko o wysokiej wartości odżywczej, które dostarcza niezbędnych aminokwasów - tych, których nasz organizm nie jest w stanie sam wyprodukować, a które muszą być dostarczone z pożywieniem dla prawidłowego rozwoju organizmu - mówi Katarzyna Foszner, dietetyk, ekspert kampanii „Lubię kaszę - kasza na stół, na zdrowie, na co dzień". - Kasza jęczmienna jest z kolei bogata w β-glukany, które wpływają na obniżenie stężenia cholesterolu we krwi - dodaje.

Kasze to fundament zdrowej, zbilansowanej diety. Wraz z pozostałymi produktami zbożowymi stanowią podstawę piramidy żywieniowej, zgodnie z którą codziennie powinniśmy zjadać sześć porcji produktów zbożowych. Niestety Polacy wciąż nie doceniają walorów kaszy. Regularnie, czyli kilka razy w tygodniu, spożywa ją tylko 9% z nas.

Organizatorem działań, sfinansowanych ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.

Badanie zostało zrealizowane przez agencję badawczą Inquiry w lutym br. metodą sondażu internetowego na próbie N=1000 wśród Polaków od 15 roku życia, w podziale na płeć i cztery grupy wiekowe. Badanie było realizowane metodą internetową (panel online) na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej.

Więcej informacji: www.lubiekasze.pl
BIURO PROJEKTU: STOWARZYSZENIE NA RZECZ ROZWOJU I PROMOCJI PODKARPACIA PRO CARPATHIA UL. RYNEK 16 35-064 RZESZÓW
Polityka prywatności
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ
PROJECT SUPPORTED BY A GRANT FROM SWITZERLAND THROUGH THE SWISS CONTRIBUTION TO THE ENLARGED EUROPEAN UNION