Wydarzenia

Klaster regionalnie smakowity

  • 18-04-2013
Warsztaty kulinarne w Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej
Warsztaty kulinarne w Muzeum...
Zagroda Handzlowianka sprzedaz produktów tradycyjnych w łańcuckim Maneżu
Zagroda Handzlowianka sprzedaz...
Po trzech miesiącach działania Klastra Podkarpackie Smaki do jego 21 członków założycieli doszły cztery kolejne podmioty. Do końca roku powinno nas być już co najmniej 50 – mówi Krzysztof Staszewski, prezes Stowarzyszenia „Pro Carpathia”, organizacji będącej koordynatorem Klastra. W czwartek 19 kwietnia br. kilkanaście przedsiębiorstw produkujących wyroby tradycyjne i ekologiczne z terenu województwa podkarpackiego jedzie na jedną z największych imprez targowych w Warszawie.

16 stycznia br. akt założycielski Klastra Podkarpackie Smaki podpisało 21 firm, cztery kolejne podmioty wstąpiły 16 kwietnia, a na liście oczekujących jest następnych 11, oczekujące na weryfikację i zatwierdzenie. – Wszystko wskazuje na to, że do końca roku, przy tej dynamice wzrostu, w klastrze będzie działać 50 podmiotów – dodaje prezes Krzysztof Staszewski.

Rozwój klastra wspomagany jest z funduszy składkowych i zewnętrznych. Na promocję produktów Stowarzyszenie sięga po środki ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, wspierającego m.in. rozwój produktów regionalnych, w tym tradycyjnych wyrobów spożywczych.

Przedsiębiorstw działających w sektorze produktów tradycyjnych, regionalnych i ekologicznych na terenie Podkarpackiego jest już wbrew pozorom dużo, ale część z nich są to słabe gospodarczo podmioty, które nie mają większych szans, aby same sobie poradziły. Szczególnie w zakresie pozyskiwania środków na inwestycje czy też działania marketingowo-promocyjne. Produkty tych firm w ograniczonym stopniu funkcjonują na rynku konsumenckim. I niestety zbyt często jedyną szansą na ich kupno są jarmarki, dożynki czy festyny. Jest już oczywiście kilka dużych podmiotów, przede wszystkim z branży wędliniarskiej, które mają w swojej stałej ofercie wyroby oparte na tradycyjnych recepturach, ale w ich wolumenie obrotu stanowią one z reguły margines. Bardziej służą poprawie wizerunku firmy. Dlatego też podstawowym celem klastra jest integracja członków-producentów i promocja ich wyrobów.

- Będziemy chcieli wejść ze sprzedażą tych produktów do polskich sieci handlowych. Na początku z półką, później z kredensem, może z czasem z siecią minisklepów patronackich – mówi prezes Krzysztof Staszewski. – Może to nawet być licencja, o którą starać się będą sklepy już działające, a których właściciele zagwarantują procentowy udział żywności opartej o tradycję regionalną. Już taki pierwszy sygnał mamy, i może niebawem pierwszy taki sklep pojawi się na… lotnisku w Jasionce

W czerwcu 2012 r. Stowarzyszenie „Pro Carpathia” ogłosiliśmy pierwszy nabór grantów dla przedsiębiorców spożywczych na zakup maszyn i urządzeń oraz dla organizacji pozarządowych, instytucji i samorządów na promocję podkarpackiej tradycji kulinarnej. Drugi nabór chętnych na granty rozpoczął się 2 kwietnia i potrwa do 10 maja br. Na rozdanie czeka blisko 1,5 mln zł. Z kolei 19-20 kwietnia br. na Targach Regionalia w Warszawie, jednej z największych komercyjnych tego typu imprez w Polsce, znajdzie się „wyspa” ze stoiskami 14 przedsiębiorców z Podkarpackiego oferujących tradycyjne i ekologiczne wyroby, m.in. wędliniarskie z Zakładu Jana Fołty z Markowej, „Smak Górno” z Górna i „Jasiołki” z Dukli oraz piekarnicze z Rzeszowa. Wyjazd ten przygotowało Stowarzyszenie „Pro Carpathia”

- Te sumaryczne tylko dane mówią o naszym zaangażowaniu w pracę na rzecz odtworzenia i rozwoju dziedzictwa kulinarnego – podkreśla prezes Krzysztof Staszewski.
BIURO PROJEKTU: STOWARZYSZENIE NA RZECZ ROZWOJU I PROMOCJI PODKARPACIA PRO CARPATHIA UL. RYNEK 16 35-064 RZESZÓW
Polityka prywatności
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ
PROJECT SUPPORTED BY A GRANT FROM SWITZERLAND THROUGH THE SWISS CONTRIBUTION TO THE ENLARGED EUROPEAN UNION